Психическото развитие е основата за определяне на периодизацията на детството. Това е един сложен процес на взаимодействие между вътрешните условия и външните причини през всеки период от развитието, в който се установява една основна водеща дейност, чрез която детето най-лесно, най- бързо и най-прогресивно се свързва с околната среда и се развива. Тази дейност се изменя, както се изменя и целия ход на развитие.
Подразделението на психическото развитие на отделни периоди е естествено и необходимо. Разбира се, не е възможно да се поставят строги граници между отделните периоди . защото психическото развитие се осъществя като определен психически процес или явление възниква в определен период, развива се в следващите и после отстъпва място на нова проява.
Основните периоди в развитието при съвременната периодизация, въз основа особеностите в развитието на централната нервна система и преобладаващата дейност, чрез която детето се свързва най-лесно с околната среда, са следните :
Вътрешноутробно – периода на развитие на плода до неговото раждане.
Период на новородено - периодът, който настъпва от отделянето на плода от майката
Кърмаческа възраст
Ранна детска възраст – времето, което обхваща развитието на детето от 1- до 3 год. възраст.
Период на предучилищна възраст- включва деца от 3 до 7 год. възраст.
Период на училищна възраст- включва деца от 7 до 15 год. възраст.
Това са най-характерните особености на развитието през различните периоди, които в своята съвкупност дават визия на един ли друг възрастов период. Обаче цялото детство на човек, както и по-късното му развитие представляват непрекъснат процес на преминаващи едно в друго количествени и качествени изменения. Периодите на детското развитие произтичат един от друг така, че подготовката на всеки следващ започва в предидващия и продължава с някои от своите черти в следващия. Но заедно с това всеки следващ период си има свои типични характерни особености, които го отличават от останалите.
Но при това изменение на възрастовите граници при периодизацията поради ускоряване на развитието последователността в периодите и тяхната характеристика се запазват.
Формирането на детето като човешка личност е сложен и продължителен процес, който започва с неговото раждане и продължава до пълната му зрялост. Детската психология изучава психичните процеси, психичните свойства и психичните състояния в периода на тяхното възникване и интензивно развитие - т.е в периода на детството.
Психичното развитие се осъществява в процес на активно приспособяване на детето към изискванията на средата – към предметите и хората, сред които то живее. И в най-ранните стадии на своето развитие детето приема въздействията на средата не пасивно, а реагира, отговаря на тези влияния по съответния присъщ за него начин. На едни въздействия то реагира по-силно, на други по-слабо, а на трети изобщо не реагира. За да се развие една или друга психическа проява, като се започне от усещане и прости емоции и се стигне до сложни мисловни процеси и висши чувства, е необходима съответна степен на развитие на нервната система.
Подразделението на психическото развитие на отделни периоди е естествено и необходимо. Разбира се, не е възможно да се поставят строги граници между отделните периоди . защото психическото развитие се осъществя като определен психически процес или явление възниква в определен период, развива се в следващите и после отстъпва място на нова проява.
Основните периоди в развитието при съвременната периодизация, въз основа особеностите в развитието на централната нервна система и преобладаващата дейност, чрез която детето се свързва най-лесно с околната среда, са следните :
Вътрешноутробно – периода на развитие на плода до неговото раждане.
Период на новородено - периодът, който настъпва от отделянето на плода от майката
Кърмаческа възраст
Ранна детска възраст – времето, което обхваща развитието на детето от 1- до 3 год. възраст.
Период на предучилищна възраст- включва деца от 3 до 7 год. възраст.
Период на училищна възраст- включва деца от 7 до 15 год. възраст.
Това са най-характерните особености на развитието през различните периоди, които в своята съвкупност дават визия на един ли друг възрастов период. Обаче цялото детство на човек, както и по-късното му развитие представляват непрекъснат процес на преминаващи едно в друго количествени и качествени изменения. Периодите на детското развитие произтичат един от друг така, че подготовката на всеки следващ започва в предидващия и продължава с някои от своите черти в следващия. Но заедно с това всеки следващ период си има свои типични характерни особености, които го отличават от останалите.
Но при това изменение на възрастовите граници при периодизацията поради ускоряване на развитието последователността в периодите и тяхната характеристика се запазват.
Формирането на детето като човешка личност е сложен и продължителен процес, който започва с неговото раждане и продължава до пълната му зрялост. Детската психология изучава психичните процеси, психичните свойства и психичните състояния в периода на тяхното възникване и интензивно развитие - т.е в периода на детството.
Психичното развитие се осъществява в процес на активно приспособяване на детето към изискванията на средата – към предметите и хората, сред които то живее. И в най-ранните стадии на своето развитие детето приема въздействията на средата не пасивно, а реагира, отговаря на тези влияния по съответния присъщ за него начин. На едни въздействия то реагира по-силно, на други по-слабо, а на трети изобщо не реагира. За да се развие една или друга психическа проява, като се започне от усещане и прости емоции и се стигне до сложни мисловни процеси и висши чувства, е необходима съответна степен на развитие на нервната система.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Благодаря Ви!